ASSALAMUALAIKUM.OSIPSIYO.KONICHIWA.HYE.:: WELCOME TO LAVENDER'S GARDEN. FROM HEART TO HEART..LET'S SPREAD THE UKHWAH!;) ::
Welcome to Lavender's Garden.. Let's spread the ukhwah! ;)Follow or Dashboard

20 October, 2009

Jamuan Raya Masjid Al-Muttaqin..

Hari itu hari Jumaat. Sisa2 Syawal masih tertinggal lagi. Terlalu cepat rasanya masa berlalu pergi. Seperti baru semalam aku berkumpul bersama ahli2 keluarga yang makin hari makin bertambah bilangannya. Paling terasa, dengan kehadiran cucu sulung Tok Ayah & Tok Ummi ~ Aqif ~
Awal2 pagi ayah dah sibuk2 call anak bongsunya ni.
"Bila nak balik? Dah la semalam tak jadi balik...
Ayah tunggu ni. Kat masjid ada buat makan2, jamuan raya. Macam2 ada..
Qugi kalau tak meqasa.." iya2 saja ayah pujuk aku dalam pelat Kedahnya yang pure! Nak termuntah katanya bila terdengar saja orang bercakap dalam loghat Selatan.
" Apa yang specialnya yah..?" Saja aku bertanya, sekadar respons.
" Ish,Macam2la.tapi yang paling kaw gulai jantung pisang la.." sambung ayah.
" Wa..best jugak tu.Ok2, Ada balik la ni jugak!Sat na..Assalamualaikum! " balas aku pendek.
.......................................................................................
Sampai di rumah, terus saja aku ajak Kak Nani & Kak Ilah ke masjid.
Sangat lapar. Itu yang berlegar2 dalam fikiran kami.
Sampai di masjid, masih ramai kaum2 ibu yang setia bergotong-royong memasak lauk tambahan untuk kaum bapa. Rata2nya aku kenal.
Sangat molek kerana kami tak perlu segan silu lagi untuk makan.
Lauk2 yang ada kebanyakannya ala2 kampung.
Tapi yang aku pelik, kenapa langsung tak kelihatan batang hidung sambal belacan?
Mungkin mereka lupa. Mungkin juga mereka sudah selesai mengerjakannya. Kalaulah betul seperti itu yang terjadi, aku sudahpun memaafkan keterlanjuran mereka itu.
Aku makan ala kadar sahaja. Ya,Allah amat tidak suka orang2 yang melampaui batas.

.

Jauh di sudut tangga masjid, kelihatan ramai jemaah2 lelaki meluru masuk ke dalam masjid. Semakin padat, tetapi masih ramai yang berlegar2 di perkarangan masjid.
Memang seperti ini kah setiap hari keadaannya setiap kali solat 5 waktu di masjid ini?
Atau cuma di hari Jumaat? Kerana apa? Rakaat solatnya cuma 2? Atau kerana kepetahan khatibnya mendeklamasikan khutbah? Sungguh aku ingin tahu.
Paling mengharukan, ada yang bersesak2 berdiri di tepi2 tembok di bawah panas terik matahari di tengah hari yang rembang! Oh, sangat syahdu aku melihat fenomena itu.




Tak kurang juga, ada yang hanya datang ke masjid untuk melepak2 sahaja.
Perkataan yang paling tepat,untuk cuci mata. Ya, cuma suka2 menggayakan koleksi baju2 melayu yang cantik di khalayak ramai, sambil mulut menggonggong puntung rokok Dunhill.

Apa nak jadi pada anak2 muda yang mengaku umat Nabi Muhammad, tapi tak pernah sedikitpun mengikuti sunnah2 Baginda?
Sengaja aku halakan lensa talifon Sony W660i yang hanya bermega pixelkan 2.0 ke arah insan2 tidak bertamadun itu. Ada yang menunduk malu, dan apa pula yang tersenyum lebar. Yang aku pasti, mereka bukanlah dari kalangan anak muda biasa, kerana sejumlah besar penyewa2 rumah di kawasan kejiranan aku ini adalah daripada IPTA dan IPTS tempatan.
Ayyuhas Syabaab...
Quumi!!

Lantas teringat aku pada pesan Luqmanul Hakim kepada anaknya :

" Bukanlah satu kebaikan namanya bilamana kau selalu mencari ilmu tetapi kau tidak pernah mengamalkannya. Hal itu tidak ubah seperti orang yang mencari kayu bakar, maka setelah banyak, dia tak mampu untuk memikulnya, padahal dia masih mahu menambahkannya.."

Lalu, apalah yang hendak dihairankan meskipun mereka tergolong dari golongan insan2 yang educated. Buat semua yang membaca blog ini, doa2kanlah selalu untuk mereka. Semoga diberikan hidayah. Sesungguhnya, itulah selemah2 iman.
.........................................................
Aku, Kak Nani dan Kak Ilah terus saja menyambung kerja2 kami.
Semakin sibuk menguruskan lauk,pinggan2 dan segala macam keperluan untuk acara makan bagi kaum lelaki.
..

Sesungguhnya kaum lelaki itu banyak bedanya dengan kaum wanita. Ya, tepat sekali.
Yang paling aku dapat lihat hari itu adalah dari tabiat makannya.
Mereka sangat pulun dan menikmati setiap juadah yang disediakan sedangkan bagiku,ianya hanyalah biasa2 saja.
Tak cukup dengan sepinggan nasik, ditambahnya lagi barang sepinggan dua.
Kuantiti nasik sama banyaknya sahaja dengan kuantiti lauk-pauk. Biarlah.. Mungkin mereka baru nak membesar. Dalam bab Faraidh pun bahagian lelaki dilebihkan, inikan pulak bab makan.

Para-para jemaah..

Akhirnya, kami berhasil untuk menyiapkan segala kerja yang dikira wajib dilakukan oleh anak2 dara seusia kami. Tak menang mulut jugak kami menepis segala macam pujian dari warga2 emas yang ada di situ. Terima kasih kepada makcik2 yang dimaksudkan. Namun bukanlah itu semata2 tujuan kami. Sekadar untuk berbakti pada masyarakat, menjaga tali silaturrahim khususnya. Selebihnya, biarlah Allah saja yang menilanya.

Periuk2 giant ini kami tinggalkan khas untuk kaum2 bapak..
Dan dari jauh....
Kelihatan seorang lelaki lingkungan 50-an yang segak berjubah, tersenyum panjang..
Entah apalah yang difikirkannya..
Dan itulah Sang Ayah kepada ketiga2 anak dara tadi.........(^_^)

2 comments:

emmetRaxor said...

salam..
bergelak sakan la depa..
adeh2..

:: lavender :: said...

salam..
depa memang kaki gelak..
dapat nasik ja terus balun 2pinggan..
kes tu la depa gelak..;p